Sorozat

Matriarchátus felé – Kemény motorosok

Kurt Sutter sorozatában az eredeti címet (Sons of Anarchy) adó, törvényen kívüli motoros bandának látszólag csupán megingott területi pozícióit kell biztosítania, családias kisközösségüket azonban nemcsak a rivális alvilági kompániák, hanem belső konfliktusok is veszélyeztetik. A Cool komoly adósságot törleszt a Kemény motorosok műsorra tűzésével.

Nehéz helyzet elé kényszerült jelen sorok írója, amikor felvállalta a Kemény motorosok pilot epizódjának górcső alá vételét, ugyanis a tengerentúlon 2008 óta futó sorozat kis hazánkban is kiterjedt rajongótáborral bír, így a Filmtekercs olvasóközönségének sorozatbarát tagjai akár az aktuális – szám szerint negyedik – évad történéseivel is tisztában lehetnek. Jómagam viszont csak most, a hazai premier okán veselkedem neki a szériának – a Kemény zsaruk első négy évadját is az RTL Klubon követtem végig, csütörtök esténként 23:40-től –, így ha a cselekmény kifutására irányuló esetleges jóslataim téves irányba mutatnának, elnézést kérek.

Az analóg jelzős szerkezetű magyar címadás okkal keresi a kapcsolatot a szép emlékű Kemény zsarukkal (The Shield), ugyanis a Kemény motorosok (Sons of Anarchy) lényegében Shawn Ryan kultikus szériájából sarjadt ki. A provokatív tematikájú, az explicit erőszakábrázolástól sem mentes sorozatokat előnyben részesítő FX csatorna éppen a The Shield minőségi pótlása végett rendelte be Kurt Sutter sorozattervét; a kreátor korábban forgatókönyvíróként és producerként Vic Mackey nyomozó különleges egységének bukás-történetét is egyengette. Nem véletlenül rímel a két széria alapszerkezete: egy törvényszegő férfiközösségnek úgy kell túlélésre játszania a fenyegető városi környezettel szemben, hogy közben a testvériségüket veszélyeztető belső démonokkal is meg kell birkóznia. De míg a Kemény zsaruk az etnikai bandák uralta, Los Angeles-i belvárosban működteti a saját kezére dolgozó rendőri alakulatát, addig a Kemény motorosok egy Charming nevű, fiktív kisvárosban tevékenykedő motoros bandára fókuszál. (A pilot alapján ráadásul a két sorozat – az antihősökkel való nézői azonosulás kikövezésén túl – olyan apró motivációs pluszokban is hasonlóságot mutat, mint például, hogy a főhősöknek súlyosan beteg gyermekeikről is gondoskodniuk kell.)

A Kemény motorosok tehát egy gengszterközösségről szól, amely egykoron deviáns Harley-kommunaként látott napvilágot, mára azonban a korszakos lázadásról a fegyverkereskedelemre tette át a hangsúlyt. Pozícióik közel sem állnak biztos lábakon, ugyanis a pilot-epizódban rivális gengszterbandák kezdenek ki velük. Sokkal érdekesebbek azonban a közösséget sorvasztó belső konfliktusaik.

A Kemény motorosok főhőse, Jax (Charlie Hunnam) amolyan erkölcsös rosszfiú, aki gond nélkül szétmorzsolja bárki heréjét egy biliárddákóval, feltéve, ha rászolgál. Már elhunyt édesapja mentalitását örökölte, aki korábban a banda élén állt; igyekezett a törvényszegéstől távol tartani, illetve demokratikus alapokon irányítani kétkerekű alakulatát, s most a gengszterkompániát családjaként tisztelő fia is hasonló gondolatokat pedzeget. A banda jelenlegi vezére, Clay (Ron Perlman) azonban merőben másképp vélekedik. Számára a törvénytelenség kifizetődőbbnek tetszik, ráadásul keménykezű vezető, akinek maximum javaslatokat tehetnek a látszat-demokrácia mentén működő testvériség tagjai. A banda irányítása körül kialakuló konfliktus azonban nem két-, hanem rögtön háromtényezős problémakör, amely a vérségi kötelékeket sem kíméli. Clay ugyanis Jax édesanyjával, a talpraesett Gemmával (az Egy rém rendes családból megismert Katey Sagal) él együtt, aki nőiségét, illetve anyaságát maximálisan kihasználva képes befolyásolni a két szeretett (?) férfit. S a Kemény motorosok pilotjának, s megkockáztatom későbbi cselekményének erejét is ez az irgalmat nem ismerő női karakter képezi, akinek hatalmi pozíciói folytán a hullaégetéstől sem visszariadó férfiközösség patriarchális helyett, sokkal inkább egy matriarchális kistársadalom képét adja. S ha a hasonló alapokon nyugvó ausztrál gengszterdráma, az Animal Kingdom példájából indulunk ki, biztosra vehetjük, hogy a Kemény motorosok matriarchája is komoly meglepetéseket tartogat. A pilot-epizódban kábítószerfüggő, állapotos menyével – Drea de Matteora (Maffiózók) a lepusztult karakter bőrében alig lehetett ráismerni – máris galád módon bánik el; s az édesapa halála körül is rejtélyek körvonalazódnak. A nők feltűnő ellentétei – egy testvériségből kiszakadt ex-kedves is felbukkan – egyébként is takaros kakaskodásokat ígérnek.

Örvendetes, hogy a Cool bevállalta a prűdséget nem ismerő Kemény motorosok műsorra tűzését. Meglepetésre komolyabb panasszal még a szinkront sem illethetjük: a karakterek beceneveinek magyarosítása olykor otrombán hat, nyelvünk kiapadhatatlan káromkodáskészlete azonban jelentékeny élvezeti értéket generál. Így végül nincs más dolgunk, mint vasárnap esténként a tévé elé telepedni, s nyomon követni egy matriarchális gengszterközösség történetének – állítólag – hamleti kifutását.

Kiss Tamás

Kiss Tamás a Filmtekercs szerkesztője. Gimnáziumi tanárként mozgóképkultúra és médiaismeret, illetve történelem tárgyakat oktat. Rajong a western, a horror és a gettófilm műfajáért, valamint Brian De Palma és Sidney Lumet munkásságáért.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com