Sorozat

Minden pillanatra – Jóbarátok

friends_1Egy mondás szerint nincs olyan élethelyzet, amelyre ne született volna már legalább egy Jóbarátok-poén. Igaz-e vagy sem, a nagyvárosokban élő fiatalok számára évekig viszonyítási pontot jelentett ez az amerikai vígjáték-sorozat. Chandler, Joey, Monica, Phoebe, Rachel és Ross vitathatatlanul örökké élni fognak azok emlékezetében, akik tíz évadon keresztül követték őket. Lassan két évtizeddel a sorozat bemutatása után már csak az a kérdés, vajon a műsor pusztán jókor volt jó helyen a popkultúrában, vagy tényleg tudott valami olyan újat mutatni, ami korábban ismeretlen volt a nézők számára.

Mielőtt folytatnád, gondolkozz el egy kicsit: hogy nézne ki a baráti társaságod, ha a Jóbarátok mintájára épülne fel? Ki lenne rajtad kívül a másik öt ember úgy, hogy a fiú-lány lány arány maradna a sorozat szerint? A párod is köztük lehet, ti lesztek Chandler és Monica (rosszabb esetben Ross és Rachel…) Valószínűleg mindenki örömmel tudna összegyűjteni öt embert, akikkel szívesen alkotna egy olyan bandát, mint amilyet a Jóbarátokban megismert, hasonló körülményekkel: valamilyen nagyvárosban, egymáshoz közeli lakással és egy unalomig ismert törzshellyel.

Az eredetileg „Café of Insomnia” („Álmatlanság kávézó”) névre keresztelt műsor azt az életszakaszt mutatja be, amit az egyetem/főiskola után, de még a házasság/gyerekek előtt élünk, annak minden gondjával és örömével együtt. Ettől még nem válna különlegessé, noha tényleg jó a csillagok együttállása: minden szereplő alapvetően jól néz ki, a nagyváros New York, a világ (akkori) közepe, és Amerika jóléte is visszaköszön a képeken (hozzá kell tenni, már a sorozat idején többen felhívták a figyelmet arra, hogy ilyen tágast lakásokat ilyen munkákkal nem engedhetnének meg maguknak a szereplők a való életben). A csillogó felszín viszont rövid időn belül átlátszóvá válik, és már az első évadban sem a külsőségekre figyel a néző, hanem a karakterekre.

A hat főszereplő legfeljebb pár részen keresztül tűnhet városi archetípusnak (a csajozó, a gazdag butácska, a szerencsétlen lúzer), a tényleg tehetséges színészek elképesztően gyorsan megtöltik karaktereiket élettel. Hamar ráéreztek, hogy attól válik valaki szerethetővé, ha tökéletlen, és be is ismeri azt, ellensúlyozva a negatív tulajdonságokat. Így válik az elkényeztetett Rachelből aranyos lány, a macsó Joeyból együgyű jólélek vagy a házsártos Monicából rendmániás házigazda. Az esendő barátok kollektíven és kölcsönösen elfogadják egymást, és az egymás iránt érzett szeretet miatt képesek felülemelkedni a hibákon, a konfliktusokon, az átmeneti nehézségeken.

friends_2Itt van a kutya elásva. A Jóbarátok azért vált többé egy átlagos sitcomnál, mert képes útmutatót adni a boldogsághoz a maga egyszerű, de meggyőző módján. Azt üzeni, hogy ha pár jóbaráttal szorosra zárunk (de nem kizárunk), akkor sikerrel vészelhetjük át a nehéz időket is. A szereplők olykor válnak, temetésre mennek, megszűnik a munkahelyük vagy sérvet kapnak, de ezeket humorral oldva, egymásra támaszkodva, együtt élik meg, és így maradandó sérülések nélkül folytathatják az életüket. Vegyünk példát róluk, mert nincs olyan élethelyzet, amelyre ne született volna már legalább egy Jóbarátok-poén!

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com