Fókuszban TéVé

Megdugják a jövőt – Now Apocalypse

Egy bevállalós tévécsatorna talált egy bevállalós rendezőt, és ebből lett valami meghökkentően vicces. Vagy bizarrul kényelmetlen, de mindenképpen furcsa. Ez a Now Apocalypse. Pilotkritika.

Szerintem aki látta a Titokzatos bőrt vagy az Elátkozott generációt, az pontosan tudja, Gregg Araki nem az az alkotó, aki kertel. Ha a népdalban van egy fehér rózsa, majd egy vörös, ott bizony útközben elveszett egy szüzesség a metaforák között. Néhány művész azonban nem szereti ezt a virágnyelvet, a testiség az testiség, a metaforák pedig jók lesznek másra. Araki ezek közül való, és az amerikai független film egyik legszókimondóbb különce most a tévébe ment.

De nem egyedül, hisz írótársul maga mellé vette azt a Karley Sciortinót, aki egyrészt a Vogue Magazin szexrovatának egyik állandó szerzője, másrészt ő az alapítója a Slutever nevű blognak, melynek hasábjain a modern szexualitás útkeresését és tabuit vette szemügyre.

Ezek után persze kisebb csoda, hogy a Now Apocalypse nem a szexről szól.

Illetve nemcsak a szexről szól, hanem arról a sok-sok apró dologról is, ami mögötte van, vagy ami meghatározza azt. És az útkeresésről, de erről már a főszereplő neve hallatán meggyőződhetünk. Ulysses (Avan Jogia alakítja őt, aki a Capricából lehet ismerős) egy huszonéves fiú, aki nem akart színész lenni (mert az piszok lehangoló), inkább csak úgy van és összefekszik mindenkivel, miközben egy visszatérő rémálommal viaskodik és próbálja becserkészni álmai férfiját, a szintén beszédes nevű Gabrielt (őt a Farkasbőrben Scottja, Tyler Posey játssza).

Nem queer énje lakótársa nőjét, a szupertitkos biológiai laborban dolgozó tudóst, Severine-t (Roxane Mesquida) is ágyba vinné, queer énje viszont a nagy Ő-n kívül a lakótársról, a szépreményű forgatókönyvíró Fordról (Beau Mirchoff) fantáziál. És mindeközben előrevetíti a jövőt, mert hát mi mást tehetne egy skorpió? Eközben Ulysses egyik legjobb barátnője, Carly (Kelli Berglund, a Lab Rats Bree-je) webcam lányként segíti orgazmushoz a mindenféle fetisiszta nézőit, miközben próbál túljutni saját párkapcsolata döccenőin.

Igen, a Now Apocalypse pont olyan furcsa, amilyennek hangzik.

Sokaknak talán eszébe juthat a Wachowski testvérek Sense8 című sorozata, de Araki víziója alapvetően más. És más a hangulata, a Now Apocalypse pikírten humoros, jól játszik a szarkazmussal és van önkritikája. Pontosan ettől működik az egész, hogy bár fontos dolgokat mond, azt lazán – és meglehetősen pikánsan – teszi. Hogy nem kinyilatkoztat és kőbe vés, hanem lehetőséget ad. Válaszol, de a kérdés sohasem eldöntendő.

És persze jó hangulatot teremt, amit a színészek élveznek leginkább. Furcsa, és természetesen merész szerepek ezek, amik ha külön-külön nem is olyan jól kidolgozottak (egyelőre legalábbis), együtt nagyon jól működnek.

A nagyobb baj, már ha lehet annak nevezni, pont abból fakad, ahonnan a karakterek lassú építkezése. Mint ahogyan sok más mozis rendező, akik kiruccannak a tévé világába, Araki sem tud – vagy akar – sorozatban gondolkodni. A Now Apocalypse struktúrája nem sorozatstruktúra, inkább filmként építkezik. A sorozat viszont nem feldarabolt film. A film egész, a sorozat sok kis egész epizód összessége. Kisebb a gond, ha a sorozatot olyan platformra tervezték, ahol a néző egyben meg tudja nézni, de ez nem olyan sorozat. És ez bizony kihívás lesz az alkotóknak, akik azonban szerencsére elég bátrak.

Németh Barna

Németh Barna

Németh Barnabás a Szegedi Tudományegyetemen végzett magyar szakon, jelenleg egy könyvkiadónál dolgozik. Szabadidejében filmekkel és sorozatokkal foglalkozik, azon belül is elsősorban fesztiválokkal és a függetlenekkel.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..