Fókuszban TéVé

Valódi brazilikum – O Mecanismo (The Mechanism)

Enrique Diaz és Selton Mello az O Mecanismo című sorozatban

Az O Mecanismo, a Netflix második brazil sorozata jól keveri az izgalmakat és az egzotikumot. A legfelsőbb köröket érintő korrupciós botrányokat feldolgozó krimisorozat bárhol játszódhatna a világon, az alkotók mégis el tudják érni, hogy valódi brazilikumként tekintsünk rá. Évadkritika.

Amikor valakinek az elmúlt időszakban azt mondtam, egy brazil sorozatot nézek, legtöbbször furcsán nézett rám. Persze változott a helyzet, és a világszerte tomboló sorozatreneszánsz elérte Dél-Amerika földrésznyi országát is. Luceciták és José Armandók helyett ma már Sao Paolóból is azt kapjuk, amit egy vérbeli maffiasorozattól várunk, megörökítve persze a helyi specialitásokat. Kevesebb a vér, mint Szicíliában, de több a társadalmi egyenlőtlenség és ezek felhánytorgatása.

Az egész némileg in medias res kezdődik, vagyis az első epizód végén tisztán politikai okok miatt felmentett sumák Roberto Ibrahim (Enrique Díaz) kicsúszik az áldozatos és kissé megszállott rendőr kezei közül. Ez a mentalitás megy végig az első részen: Marco Ruffo nyomozó (Selton Mello) testi épségét és családja biztonságát sem rest kockáztatni, hogy le tudja tartóztatni a hihetetlen társadalmi magasságokba emelkedő pénzmosási botrány, az Operation Car Wash kulcsfiguráit. Ez a fajta megszállottság hajtja a sorozatot az első résztől az utolsóig, járva mindig az üzleti és politikai köröket behálózó csoportok mögött. (A főszereplő keze az első néhány részben például állandóan be van kötve, ez is jól szimbolizálja ezt a robbanékony természetet. Némileg csalódás volt, amikor kiderült: a színész nem sokkal a forgatás előtt egy taxiajtónak csapva eltörte hüvelykujját.)

Az O Mechanismo tekinthető tehát a nagy sikert megélt kolumbiai Narcos brazil változatának. Amíg ott Pablo Escobar és köreinek mexikói drogügyletei, addig itt az évszázad korrupciós botránya Brazíliából, amiben

vastagon benne voltak politikusok, az igazságszolgáltatás szereplői, állami cégek vezetői – és egyszerű, gyakran írástudatlan strómanok.

A sorozat másik fontos tulajdonsága ugyanis, hogy jellemző brazil dolgokra mutat rá. Az egyik természetesen a nagy társadalmi különbségek megléte. Közhelyszámba megy ugyan a latin-amerikai gazdasági olló két végének egyre nagyobb távolsága, egy ilyen sorozat – különös tekintettel a benne lévő vérlázító korrupciós ügyekre – hitelessé teszi a közhelyszerűséget is. Jó érzékkel mutatják meg, mégsem teszik szájbarágó módon az alkotók. A Petrobrasil vezérigazgatójának felfoghatatlan vagyona annyira természetesen tornyosul a favellák fölé, hogy már mi magunk is elhisszük: így van ez rendjén.

Éppen ez a favella mítosz a másik megjelenő brazilikum. A mélyből felkapaszkodott, az igazságot kereső rendőr, Vander (Jonathan Haagensen) megtestesíti mindazt, amit mi, nem brazilok gondolunk a riói mélyszegénységből érkezőkről. A dolgok hitelességét növeli, hogy maga a brazil-norvég Haagensen is egy ilyen riói bádogvárosban nőtt fel, és játszotta el ugyanezt 16 évvel ezelőtt első filmszerepében, az azóta legendássá vált Isten városában.

A Netflix sorozatában megvan ugyan minden, ami a műfaj szerelmeseinek szükséges. Újságok címlapjára kívánkozó alaptörténet, jó rendezői elgondolás, gyorsan pergő, a nézőtől sokat kívánó vágások, meglepő fordulatok, hamisítatlan hangulat. Népszerűsége azonban nem fog elérni a Narcoséhoz, ahogy az eredeti alapanyag is kevésbé ismert szerte a világon. Ez azonban nem von le érdemeiből; aki eddig nem tette, még bőven pótolhatja. Új évadról egyelőre nem tudunk, mindenesetre szívesen látnánk még folytatást.

Avatar

Sergő Z. András

Sergő Z. András alapító, főszerkesztő-helyettes. Közép-Kelet-Európa, különösen a román újhullám, a délszláv és a magyar film követője. Kedvencei a dokuk, a kamaradarabok, sport- és valláspolitika. sergoandras@filmtekercs.hu

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..