Sorozat

Próbarepülés – Nesze neked Zimmer Frei!

Csaknem egyszerre indult két új sorozat augusztus elején a tengerentúlon, amelyik egy szállodai szobát helyez a középpontjába: az HBO-s Room 104 és a TBS-es The Guest Book. A közös alapból mégis valami teljesen eltérőt hoztak ki a készítők. Sajnos azonban egyikről se lehet egyértelműen kijelenteni, hogy jó. 

Room 104

Az HBO újoncát az amerikai független filmes világ koronázatlan királyai, a Duplass testvérek kreálták. Annak ellenére, hogy egy zsánerben ők királynak számítanak, még én is csak néhányszor találkoztam a nevükkel, ez azonban nem feltétlenül baj. Viszont tény, hogy a fivérek, noha valószínűleg nem is szándékoztak, még nem törték át az fősodor gátját.

Új szériájuk egy antológia, olyasmi, mint az American Horror Story. Csak míg a népszerű horrorshow egyes évadai alkotnak önálló történetet, itt még ennyi sincs, minden egyes rész egy önálló sztori – 25 percben. Egyetlen közös pont van az egyes epizódok között: a helyszín, azaz a címben jelzett Room 104, ami egy klasszikus útszéli motel szobája. A koncepció egyszerre jelent kihívást – alig fél óra alatt kell felépíteni egy kamaratörténetet – és nyújt lehetőséget – lehet zsonglőrködni a zsánerekkel – két tapasztalt filmkészítő számára. Viszont pont ezért nehéz megítélni egy rész alapján, hogy mennyire érdemes bepróbálni az egész évadot.

A pilot egy misztikus horrortörténet, és egy dologban voltam biztos: működik. Én tényleg nem tudtam, mire számítsak, és vélhetően ez lesz a legnagyobb erőssége a Room 104-nek. Bármilyen irányba elindulhat a bonyodalom, és első blikkre ez a kiszámíthatatlanság kellemesen kényelmetlen lesz. Remélem, valamelyest tartják magukat a misztikumhoz is a készítők. Anélkül ugyanis mitől lenne bármennyire is különleges a 104-es szoba?

The Guest Book

Ugyanaz az alapötlet, mégis teljesen más kidolgozás a The Guest Book. És ha az előzőnél fontos volt beszélni a kreátorról, itt elmaradhatatlan. A TBS új sorozatát ugyanis az a Greg Garcia írja, aki többek között A nevem: Earlért, a Nevelésből elégségesért és A Miller-családért is felelős. A három említett széria pedig tökéletesen belövi, mire számítsunk a The Guest House esetében.

A címben nevezett panzió egy isten háta mögötti kis Bed&Breakfast, ahol a vendégek egy takaros faházban szállnak meg pár napra. A recepciós házaspár és néhány helyi figura alkotja az állandó szereplőgárdát, de a pilot alapján ők teljesen háttérbe húzódnak, a fő vonalat mindig a vendégek alkotják. A folytonosságot biztosítja, hogy az egyes epizódok végén már megérkeznek a következő vendégek. Akik mind hagynak egy-egy szívélyes gondolatot a címbeli The Guest Book-ba.

 

Az első rész főhősei egy fiatal házaspár, akik a gyerekvállalás leggyötrelmesebb időszakában úgy döntenek, egy kicsit elvonulnak a világ elől. De semmiképp ne makulátlan figurákat képzeljünk el! Greg Garcia világában mindenki laza, senki sem prűd, az egyes karakterek bátran felvállalják, hogy bizony a pórias ösztönök irányítják az életüket. És közben pedig mindenki kedves (vagy épp együgyű), még a zsaroló is. Ez a könnyedség, nyitottság és lealacsonyítás, ami miatt könnyű szeretni és könnyű utálni a kreátort. Új sorozatában abszolút nem hazudtolja meg önmagát. A hotelszobás szerkezet pedig mintha csak eszköz lenne, hogy még jobban tágítsa univerzumát, és még jobban sulykolja az emberbe: bizony mint állatok vagyunk. De legalább kedvesek.

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu