Sorozat

A jégmezőn senki nem hallja a sikolyod – Terror pilotkritika

A baljós előjelek és az elkerülhetetlen vég ismerete drámaivá teszi a Terror első epizódját, de a jeges rémületből egyelőre csak ízelítőt kínált az AMC részben Magyarországon forgatott sorozata.

A félrevezető, kortárs politikai thrillert sejtető cím ellenére a tízrészes Terror kosztümös történet – ez azonban nem jelenti azt, hogy kevésbé lenne feszült, mint egy terrorizmust tematizáló sorozat. Dan Simmons bestsellerének adaptációja ugyanis az 1840-es években játszódik, amikor két csúcsfelszereltségű brit hadihajó, a HMS Erebus és a HMS Terror az Északnyugati Átjáró felkutatására indult. Az expedíciónak gazdasági okai voltak: a Kanada északi partjainál húzódó tengeri út használatba vétele ugyanis több ezer kilométerrel lerövidítette volna a Kínába és Indiába vezető kereskedelmi útvonalakat. A John Franklin vezette felfedezőút azonban sikertelennek bizonyult: a hajók a jég fogságába estek, ezért a túlélők a szárazföld felé próbáltak meg menekülni, ám végül senki nem jutott el lakott területre a százharminc fős legénységből. Azaz a Terror cím mégiscsak lefedi a történetet – borzalmak sora terrorizálta a tengerészeket.

Hideg, éhség, skorbut, tüdőgyulladás, tuberkulózis és ólommérgezés – bár a kevés hátramaradt nyom miatt a felfedezők sorsa pontosan nem ismert, bizonyára szörnyű szenvedés kísérte az útjukat, melynek során a kannibalizmus is felütötte a fejét. És éppen ez a titokzatosság az oka, hogy az eltűnésüktől napjainkig számos műalkotás idézi meg vagy írja tovább Franklinék sorsát. Dan Simmons még azelőtt írta a regényét, hogy a kutatások felgyorsultak volna, majd 2014-ben megtalálták volna az Erebus, két évvel később pedig a Terror roncsait. A kérdések száma azóta sem csökkent sokkal, korábban viszont még misztikusabbnak tűnt a nyomtalanul eltűnt hajók esete. Erre játszik rá Simmons: nála ugyanis a felsorolt borzalmak mellett egy titokzatos erő, egy démon tizedeli a legénységet.

Azaz a Terror műfaját tekintve nem csupán thriller vagy dráma, hanem részben horror is.

Az AMC a Walking Dead után nyúlt újra a horrorműfajhoz, többek közt Ridley Scott executive produceri segédletével, aki az Alien atyjaként jól ismeri a hasonló zárt szituációs horrorok sikerének titkát. Az első epizódban a gazdag lakomák és kedélyes társalgások közepette még csak ízelítőt kapunk a természetfeletti fenyegetéséből, de mivel ezzel párhuzamosan a tisztek közti ellentétek, betegségek, balesetek és látomások is megjelennek a csapdába esett tengerészek között, a Terror könnyedén kíváncsivá tesz a folytatásra. 45 percbe nyilván nem lehet mindent beleerőltetni, de talán ha mindenből egy kicsit még többet kaptunk volna, még felejthetetlenebb lenne David Kajganich első önálló sorozata.

A szaporodó baljós előjelek mellett az elkerülhetetlen vég ismerete teszi igazán hatásossá a Terror első részét. Még ha nem is ismernénk a történetet, a bevezető felirat és a sorozat keretét adó, 1850-es évekbeli expedíció kíméletlenül közli, hogy az expedíciót senki nem élte túl, így a tucatnyi szereplőt nem érdemes túlságosan megkedvelni. A figurák mozgatásában egyébként a Terror hasonló taktikát követ, mint a Dunkirk: csak a főszerepekben láthatóak közepesen nagy nevek (Ciarán Hinds, Jared Harris, Tobias Menzies), körülöttük viszont csupa friss arc bukkan fel, akik kapcsolódó előképek nélkül testesítik meg az elgyötört tengerészeket.

A hullámokban érkező izgalmak mellett egyvalami állandó: a borzongató hideg. A Terror lenyűgöző látványvilágú képekkel érzékelteti az embertelen körülményeket, ezekért pedig többek közt magyar szakemberek is felelnek. A sorozat ugyanis részben itthon készült, tucatnyi magyar filmes vett benne részt – akik egyébként a sajtótájékoztatón azt ígérték, hogy az első rész még vígjáték a későbbi epizódokhoz képest. Úgy tűnik tehát, a Terror nemcsak a hazai szakemberek hírnevét öregbíti, hanem saját jogán is izgalmas és különleges alkotás.

A Terror magyar premierje március 29-én 22 órakor lesz az AMC-n.

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla az ELTE irodalom- és kultúratudomány szakán végzett. Specializációja a szerzői film, a western és az intermedialitás, mániája az önreflexió. Újságíróként és marketingesként dolgozik. A Filmtekercs.hu főszerkesztője.
gyongyosililla@filmtekercs.hu

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com