Sorozat

Magával ragad és elrepít – Tuca and Bertie

A Netflix új, felnőtteknek szóló rajzfilmsorozata, a Tuca and Bertie két szóval jellemezhető: furcsa és harsány.

A Netflix új, saját gyártású animációs sorozata valahol a BoJack Horseman nyomában jár, olyannyira, hogy az alkotó személye is ugyanaz: Lisa Hanawalt. A Tuca and Bertie Tuca, a tukán (Tiffany Haddish) és Bertie, a vörösbegy (Ali Wong) kapcsolatát tárja elénk. Ez először két teljesen különböző, késő 20-as éveiben járó karakter furcsa helyzetekbe kerülését jelenti, de később hajlandó a sorozat mélyebbre ásni. A címszereplők egy klasszikus buddy movie párossal egyenlők, kis csavarral: a megszokottól ellentétben nők.

Az eredmény pedig egy rendkívül furcsa, különösen megrajzolt, vicces, de néha társadalmi problémákról is beszélő sorozat.

A sorozat helyszíne Birdtown, ahol a hímsoviniszta kakas, az önmagát az előző alárendeltjeként elképzelő lúd, vagy a sikeres, de egyben zsarnok pingvin-pék laknak. De nemcsak madarak, hanem például egy arisztokrata kutya, vagy a folyamatosan chill állapotban lévő szobanövény is része ennek a fura városnak. Ebben a környezetben él a hangos, rendetlen, de egyben ragaszkodó Tuca, aki a sorozat első epizódjában költözik el legjobb barátnőjétől, Bertie-től. Bertie pedig csendes, visszafogott, önbizalomhiányos, aki Tuca helyett már szívesebben kerülgetné kedvesét, Specklest a lakásban, mintsem régi barátnőjét. Bár nem kerülnek egymástól messzire, a sorozat mégis ezzel a kicsit rendhagyó nyitánnyal él, hiszen az első pillanattól fogva megtörténik a karakterek szétválása.

Az első évad epizódjainak konfliktusai merítenek a huszonévesek általános problémáiból, a feminizmus gyakorlati megvalósulásából, vagy éppen a már-már vígjátékhoz túl komoly gyermekkori traumákból. Az szezon első fele még inkább a könnyedebb, de nem tartalmatlan epizódokat részesíti előnyben, itt még belefér, hogy Speckle nagymamájának hamvai (amit valamiért egy cukortartóban tárol) véletlenül a mindent teknőcökön tároló szomszédhoz kerülnek, amit a címszereplőknek kell visszaszerezniük.

Az utolsó részek azonban mélyebb lelki tartalmak kifejezését is vállalták, így fény derül Tuca árvaságának traumáira, a nagynénijéhez való felületes és anyagi ragaszkodásra, de Bertie gyermekkori szexuális abúzusára is.

A feldolgozott témák sorából nem maradhat ki a nők munkahelyi érvényesülése sem. Bertie-t elnyomja a munkahelyén egy elhatalmaskodó és bunkó kakas, aki saját képességeinek érvényesítése helyett inkább ellopja Bertie ötleteit. Ebben az epizódban is, ahogyan sok másikban, egyszerre minden a karakterek fejére szakad, minden összeesküszik a madárpáros ellen. A rajzfilmsorozat stílusa afelé mutat, hogy valami valóságtól teljesen különböző dologra kell számítsunk, mégis a cselekmény a mindennapi problémákat helyezi górcső alá, amiben gyakran egy feminista lencse található.

A sorozat bár két véglet között ingázik, egyrészt felszabadult és komoly tartalommal bíró, másrészt kirángat a valóságból, viszont arra reflektál, de mégis képes egy egészet alkotni. Az összetartó erő pedig a két főszereplő közötti dinamikában keresendő. Nagyon különbözőek, mégis jó párost alkotnak. Személy szerint az évad második fele ízlésemhez jobban illő, a sorozatnak jól állt, mikor lassított egy kicsit, és hagyott időzni a karakterekkel. A második évad remélhetőleg még több ilyen részt fog tartalmazni, ha egyáltalán megvalósul, de a Netflix még nem közölt információt a sorozat jövőjét illetően.

A Tuca és Bertie formanyelve pedig a kirívó és egyáltalán nem megszokott sémát követi.

A rendhagyó rajzolási stílus mellett a direkt feliratok támadják még több ponton az ingereinket, ha a sorozat száguldó sebessége nem lett volna eleve elég. A texting megoldásai pedig szintén érdemelnek néhány szót. A telefonból kiugró sms-ek és az egyéb módon életre kelő üzenetek tarkítják a sorozat amúgy is színes repertoárját.

A Tuca és Bertie alapvetően a női közönséget megcélzó fiatalos, de mindenképp felnőtt rajzfilmsorozat, amiről túlzás nélkül állítható, hogy a férfi nem képviselői is szeretni fogják. Amire azonban fel kell készülni, hogy a sebessége szédítő, így a lassabb szériákhoz szokottaknak meglepetésként hathat.

Nagy Tibor

Nagy Tibor jelenleg az ELTE-n tanul Filmtudomány mesterszakon. Kedvenc műfajai a klasszikus hollywoodi gengszter- és westernfilm. Különös figyelmet fordít az izraeli filmekre és a vallási témákra.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com