Sorozat

Jáksemázs! Nekem nevem Donald Trump! – Who Is America? (pilotkritika)

Napjaink legvitatottabb média alteregóival rendelkező Sacha Baron Cohen egy rakás új karakterrel támad – a célpont ezúttal is a hanyatló nyugati kultúra, mellyel továbbra sem bánik kesztyűs kézzel a tévés fenegyerek!

A brit Sacha Baron Cohen az Andy Kaufman-féle hagyományt követve különc, kitalált karakterei révén vált híressé, egyes körökben pedig hírhedtté. Az általa megalkotott bizarr figurák egytől-egyig reflexiók a társadalom előítéleteire. Ennek jegyében született meg az önmagát feketének gondoló faragatlan Ali-G, a primitív posztszovjet kazah riporter, Borat vagy a tenyérbemászóan exhibicionista meleg divatújságíró, Brüno.

Cohen ereje teljében volt, mikor még ismeretlen botrányhősként hódolhatott kedvenc hobbijának, a közösségi izgatásnak, ám időközben Golden Globe-díjat nyert, és szépen lassan magába fogadta a hollywoodi közeg. A-listás színésszé ugyan sosem vált, de lassan tíz éve csak játékfilmekben láthatjuk viszont a komikus zsenit.

A Showtime-nak gyártott új sorozatában (itthon az HBO-n látható) azonban visszatalált ahhoz, amiben igazán jó: az abszurd áldokumentarista kultúrkritikához. A paródia műfaja azonban jól tapasztalható válságba került, melyről érzékletes tudósítást ad Cohen új showja, a Who Is America? Mikor Donald Trump megnyerte a választást a komplett tengerentúli véleményelitre rárúgta az ajtót a valóság. Olyan volt, mintha Hollywoodban mindenki egy lázálomba ébredt volna fel.

A posztmodern a politikában átlépte az eseményhorizontot, egy reality hős az elnök, a dilemma egy komikus számára pedig az, mit lehet kifigurázni abban, amihez nincs komoly tartalom?

A válasz sajnos az, amire mindenki gondol. Cohen új szériájából ennél fogva nem derül ki semmi olyan, amit a lassan két éve regnáló Trump ciklus során ne hallottunk volna fülvérzésig. A fél órás első epizódnak ennek ellenére megvannak a maga pillanatai.

Ahhoz, hogy komplett amerikai politikai spektrumot lefedje, majd a sárba döngölje, Cohen nem egy, hanem négy karaktert vonultat fel a szériában. A sorozat rögtön egy Bernie Sanders interjúval nyit, a volt demokrata elnökjelöltet egy szélsőjobboldali összeesküvéselmélet-hívő szögezi kérdések elé. Cohen azonban egy kurzusnak sem szeretne megfelelni, így következetesen két irányba üt, így látunk kultúrbalos dokumentumfilmest Trump-hívőkkel vacsorázni és börtönből szabaduló festőt sznob galériatulajdonossal társalogni, akinek Cohen szarral festett képeket próbál értékesíteni.

A legjobban azonban egyértelműen a komikus utolsó figurája viszi be a gyomrost. Az önmagát Terrorista Terminátornak nevező ex-Mossad ügynök, Erran Morad, fegyverlobbistákkal és kongresszusi képviselőkkel kokettál, hogy támogassák a programját, ami a négyévesek fegyverviselési jogát szorgalmazza.

Cohen sok érzékeny pontot próbál ingerelni az amerikai társadalom szövetén,

de az első epizódban a fegyverkérdéssel kapcsolatos szegmensben találnak célt messze a legtöbbször csípős poénjai. Az epizód fennmaradó (nagy) részében tárgyalt gender kérdés vagy az ország kulturális politikai megosztottsága már messze nem működik annyira. Emellett a Cohen-produkciók visszatérő problematikája is felüti a fejét. A komikus rendre úgy dekázza ki a humort a filmjeiben, hogy a poénok egyszerre legyenek sokkolók, kreatívok és gusztustalanok, ám az arány túl sokszor tolódik el a gusztustalan irányába. A zavarba ejtően undorító részek addig jók, amíg a poént szolgálják, itt viszont már gyakran lekonyult a mosoly az arcomról.

Fél óra után egyelőre nehéz megítélni, hol foglal majd helyet Cohen újabb agymenése a kulturális kánonban. A politikai szatíra nehéz műfaj, és úgy tűnik, Cohennek nincsenek megfelelő eszközei ahhoz, hogy a posztmodernről tudósítson, mégis van annyira tehetséges és eredeti fazon, hogy érdemes legyen továbbkövetni legújabb kalandját Amerika szívébe.

Papp Atilla

Papp Atilla a Budapesti Corvinus Egyetem kommunikáció és médiatudomány szakán végzett, 2018 óta tagja a Filmtekercsnek. Akut celluloidfüggő, a százmilliós blockbustertől a filléres kísérleti filmig minden érdekli.